Ποια είναι τα λάθη των γονέων στην διατροφική συμπεριφορά των παιδιών;

2949464401_c95d5cceae_z

Image credit : Leonid Mamchenkov

Ο ρόλος των γονέων στη διατροφική εκπαίδευση των παιδιών είναι καθοριστικός. Όσο νωρίτερα μάθουν τα παιδιά να τρώνε και να απολαμβάνουν μια ποικιλία φαγητών, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να μάθουν να επιλέγουν μια πιο θρεπτική διατροφή για το υπόλοιπο της ζωής τους. Πολλοί γονείς περιορίζουν την πρόσληψη τροφής στα παιδιά τους, προκειμένου να ελέγξουν το βάρος τους, ενώ άλλοι πιέζουν τα παιδιά τους να φάνε χρησιμοποιώντας λάθος τρόπους, που οδηγούν μελλοντικά στην  υπερφαγία.

Επιπλέον, πολλοί γονείς πιέζουν τα παιδιά τους να αδειάσουν το πιάτο τους, χρησιμοποιώντας εκφράσεις  και συμπεριφορές που άλλες φορές δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα στα παιδιά και άλλες, επηρεάζουν με λάθος τρόπο τη στάση των παιδιών τους απέναντι στο φαγητό.  Μην πιέζετε το παιδί σας να φάει, εφόσον δεν το επιθυμεί. Όταν πεινάσει θα φάει. Να μην αναστατώνεστε όταν το παιδί σας δεν τρώει, διότι έτσι του δίνεται «όπλα» για να σας «εκβιάζει» με το φαγητό .

Ιδού λοιπόν τα  συχνότερα  λάθη των γονέων στην διατροφή των παιδιών:

Χρησιμοποιούν λανθασμένες εκφράσεις του τύπου:

Τι καλό παιδί: έφαγες όλο σου τον αρακά ! Αυτού του είδους οι εκφράσεις μαθαίνουν στο παιδί να αγνοεί το αίσθημα του κορεσμού. Είναι προτιμότερο τα παιδιά να σταματάνε να τρώνε όταν αισθάνονται ότι τα ίδια έχουν χορτάσει και όχι απαραίτητα όταν έχουν αδειάσει το πιάτο τους.

Φάε άλλη μια πιρουνιά πριν σηκωθείς από το τραπέζι! Αφήστε το παιδί να καθορίσει το πόσο θα φάει κάθε φορά. Αμερικανοί επιστήμονες προειδοποιούν ότι οι γονείς που πιέζουν τα παιδιά τους να αδειάσουν το πιάτο τους μπορεί άθελά τους να τροφοδοτούν την επιδημία της παχυσαρκίας .

Δεν έχει γλυκό μέχρι να φας όλη σου την σαλάτα! Το να προσφέρετε στο παιδί ορισμένα τρόφιμα όπως γλυκά και καραμέλες ως επιβράβευση προκειμένου να φάει κάποιο άλλο τρόφιμο όπως λαχανικά, δημιουργεί στο παιδί την εντύπωση πως τα γλυκά είναι καλύτερα από τα λαχανικά. Τα παιδιά μπορεί τότε να συνδέσουν  τα λαχανικά με κάτι δύσκολο, που πρέπει να γίνει για να πάρουν την ανταμοιβή.

Μία για τη μαμά…, μία για το μπαμπά….!.  Οι μερίδες του παιδιού πρέπει να είναι ανάλογες με την ηλικία τους. Οι γονείς έχουν την τάση να υπερεκτιμούν την ποσότητα του φαγητού που πραγματικά χρειάζεται να καταναλώσει ένα παιδί, με αποτέλεσμα να τους σερβίρουν πολύ μεγάλες μερίδες που είναι σχεδόν αδύνατον να καταναλώσουν. Οι μικρές μερίδες ενθαρρύνουν το παιδί να αποδεχθεί την τροφή, ενώ τα παραγεμισμένα πιάτα τρομάζουν τα παιδιά. Προτιμήστε να πείτε «Γέμισε η κοιλίτσα σου;» Με αυτόν τον τρόπο το παιδί μαθαίνει να αναγνωρίζει πότε έχει χορτάσει. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αποφεύγει την υπερβολική πρόσληψη τροφής.

 

Παραδίδουν εύκολα  τα «όπλα»!

Τι πρέπει να κάνετε σε αυτήν την περίπτωση; Να είστε υπομονετικοί. Μην χρησιμοποιείτε φράσεις του τύπου: «Σταμάτα να κλαίς και θα σου δώσω μπισκοτάκια«, διότι το παιδί  μαθαίνει ότι για να νιώσει καλύτερα πρέπει να φάει. Ακόμα και οι πιο αποφασισμένοι γονείς μπορεί να έρθουν αντιμέτωποι με το ακλόνητο πείσμα του παιδιού να μείνει νηστικό, παρά να δοκιμάσει μια νέα γεύση ή να αδειάσει το πιάτο του. Εξίσου σημαντικό είναι όλη η οικογένεια να μοιράζεται το ίδιο φαγητό την ίδια ώρα και να μην προσφέρουμε πολλές εναλλακτικές όταν το παιδί αρνείται να καταναλώσει το φαγητό της ημέρας. Όσον αφορά στην εισαγωγή νέων τροφίμων, μελέτες δείχνουν ότι χρειάζονται 10-15 δοκιμές σε ένα νέο φαγητό, προτού το αποδεχτούν τα παιδιά. Αφήστε το παιδί να φάει με τα χέρια. Τα παιδιά δοκιμάζουν με όλες τους τις αισθήσεις, άρα είναι απόλυτα φυσιολογικό ένα παιδί να θέλει να αγγίξει, να μυρίσει και να γευτεί  την τροφή.

 

Κάνουν τα  πιάτα να μοιάζουν βαρετά!

Γίνετε δημιουργικοί στην κουζίνα σας! Κάνετε τα γεύματα διασκεδαστικά χρησιμοποιώντας πιάτα και ποτήρια με έντονα χρώματα και όμορφα σχέδια. Αν δεν τρώει φρούτα και λαχανικά κόψτε τα σε διάφορα σχήματα και δημιουργείστε αστεία σχήματα. Δώστε ονόματα στα φρούτα και στα λαχανικά, π.χ Άννα η μπανάνα, Μηνάς ο Ανανάς! Τραγουδήστε  ή  παίξτε κουκλοθέατρο με τα φρούτα και τα λαχανικά. Με αυτό τον τρόπο, ενισχύονται οι πιθανότητες το παιδί να δοκιμάσει ένα καινούργιο φαγητό.

 

 Δεν δίνουν το καλό «παράδειγμα!».

Ο ρόλος των γονέων στις διατροφικές συνήθειες των παιδιών είναι καθοριστικός, ειδικά στις μικρές ηλικίες όπου αποτελούν το σημαντικότερο πρότυπο προς μίμηση. Αν εσείς δεν τρώτε φρούτα και λαχανικά, είναι απίθανο να αρέσουν και στο παιδί σας. Εκφράσεις όπως «Εμείς δεν τρώμε καθόλου λαχανικά. Το παιδί όμως πρέπει να φάει» δεν θα πρέπει να λέγονται μπροστά στα παιδιά. Δώστε το καλό παράδειγμα τρώγοντας εσείς τις τροφές που φοβάται το παιδί.

 

Δεν τονώνουν την αυτοπεποίθηση του παιδιού!

“Είδες δεν ήταν και τόσο χάλια οι Φακές!” Αυτού του είδους οι εκφράσεις υπονοούν ότι το παιδί έκανε λάθος να απορρίψει αρχικά το τρόφιμο και μπορεί να δημιουργήσουν στο παιδί την εντύπωση ότι δεν μπορεί τελικά να διακρίνει τι του αρέσει και τι όχι, με αποτέλεσμα να αναπτύξει χαμηλή αυτοπεποίθηση. Αντίθετα με εκφράσεις όπως «Σου άρεσε το φαγητό;» ή » Ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό;» ή συζήτηση επικεντρώνεται στην γεύση του φαγητού και όχι στο ποιος είχε δίκιο.

 

Διώχνουν τα παιδιά από την κουζίνα!

Τα παιδιά μπορεί να γίνουν πιο ενθουσιώδη με το φαγητό τους, όταν βοηθάνε στην κουζίνα. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να σας βοηθούν στα ψώνια και στη προετοιμασία των γευμάτων.  Καθώς προετοιμάζετε το φαγητό, βρείτε και πείτε έξυπνες ιστορίες για την  υγιεινή διατροφή. Δημιουργήστε σλόγκαν που θα επαναλαμβάνεται συνεχώς, πχ «Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα«, και διδάξτε τους με διασκεδαστικό τρόπο τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν τα τρόφιμα π.χ  «Άσπρα δυνατά δοντάκια τα χαρίζω στα παιδάκια. Είμαι η βιταμίνη D, γιαουρτάκι στον κεσέ«.

 

Ταΐζουν τα παιδιά μπροστά στην τηλεόραση!

Η τηλεόραση πρέπει να είναι κλειστή κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Τα παιδιά πρέπει να κάθονται στο τραπέζι μέχρι να τους πείτε εσείς ότι μπορούν να φύγουν και όχι να τρέχουν και να τρώνε το φαγητό σε όλα τα δωμάτια του σπιτιού. Τα παιδιά μαθαίνουν να τρώνε μπροστά στην τηλεόραση, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επηρεάζονται αρνητικά οι διατροφικές τους συνήθειες. Η τηλεόραση επηρεάζει τόσο το είδος της τροφής που θέλει να καταναλώνει ένα παιδί όσο και την ποσότητα του φαγητού που καταναλώνουν. Τρώτε όλοι μαζί σαν οικογένεια και όσο γίνεται συχνότερα, κάνοντας την ώρα του φαγητού με συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων, μία ευχάριστη καθημερινή εμπειρία.

 

Οι γονείς θα πρέπει λοιπόν να συνειδητοποιήσουν ότι ναι μεν η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των παιδιών,  αλλά  δική τους ευθύνη είναι να προσφέρουν μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και ευθύνη του παιδιού είναι να αποφασίσει εκείνο το πόσο πρέπει να φάει.

Εύα Μακρή

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Tags: , , , , , ,

No comments yet.

Αφήστε μια απάντηση