Μάθημα θάρρους 8ο : Σταματήστε να κατηγορείτε τον εαυτό σας – Κατηγορείστε την δίαιτα

41415099_e3de17b2ac_z

Image credit : malias

Πόσα κιλά ήσουν την πρώτη φορά που έκανες δίαιτα στην ζωή σου;

Την τελευταία φορά που θεώρησες ότι χρειάζεσαι δίαιτα, πόσα κιλά ήσουν;

Πόσα κιλά έχασες και σε πόσον καιρό;

Σήμερα που αποφάσισες ότι καλό θα ήταν να κάνεις πάλι δίαιτα, πόσα κιλά είσαι;

Στις περισσότερες περιπτώσεις το να φτάσει κάποιος/α το βάρος που είχε όταν έκανε για πρώτη φορά στην ζωή του/της δίαιτα, μοιάζει ιδεατό. Πολύ συχνά κιόλας, ακούμε κάποιον να λέει : «Ήμουν μια χαρά και δεν το ήξερα! Δεν το συνειδητοποιούσα. Αν ήμουν σήμερα τα κιλά που ήμουν τότε θα ήμουν τρισευτυχισμένος/η!».

Επίσης, συνήθως, όταν κάποιος ξαναμπαίνει στην «ταλαιπωρία» της δίαιτας, τα κιλά του είναι περισσότερα από τα κιλά που είχε την προηγούμενη φορά που είχε ξανακάνει δίαιτα.

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;

Κάνοντας μία στερητική δίαιτα και τρώγοντας λιγότερο από όσο χρειάζεται ο οργανισμός μας, προκαλούμε αλλαγές στην φυσιολογία του. Τις περισσότερες θερμίδες που «καίμε» μέσα στην ημέρα, τις «καίει» από μόνος του ο οργανισμός μας, προκειμένου να κάνει τις λειτουργίες που χρειάζεται για να διατηρηθούμε στην ζωή (αναπνοή, πέψη, κυκλοφορία του αίματος, κτλ). Αυτή η ενέργεια είναι γνωστή και ως βασικός μεταβολικός ρυθμός. Όταν εμείς του δίνουμε τόση λίγη ενέργεια που δεν καλύπτει καν τις ανάγκες του, τότε ο οργανισμός μειώνει τις καύσεις του. «Καίει» δηλαδή λιγότερο από το φυσιολογικό, ώστε να καταφέρει με την λιγότερη ενέργεια που παίρνει να τα βγάλει πέρα.

Μία άλλη αλλαγή που κάνει, είναι ότι όταν δεν του φτάνει η ενέργεια που προσλαμβάνει, αρχίζει να αποδομεί μυϊκή μάζα προκειμένου να τραφεί και να παράγει ενέργεια. Επειδή όμως θα αρχίσουν να κυκλοφορούν στο εξωκυττάριο υγρό “απόβλητα” του καταβολισμού των πρωτεινών και θα διαταράξουν την φυσιολογική ισορροπία του οργανισμού (ομοιόσταση), με κάποιον τρόπο θα πρέπει να αποβληθούν από τον οργανισμό. Γι’αυτό λοιπόν, χρησιμοποιώντας νερό από τα κύτταρα θα τα αφαιρέσει μέσω των ούρων. Επίσης από την στιγμή που το 75% των μυών αποτελείται από νερό, με την απώλεια της μυικής μάζας, χάνεται και αυτό το νερό. Για τον λόγο αυτό, λέμε ότι όταν κάποιος κάνει υποθερμιδική δίαιτα και χάνει πολύ γρήγορα βάρος, η απώλεια προέρχεται από μυϊκή μάζα και υγρά.

Υποβάλλοντας τον οργανισμό μας στην παραπάνω διαδικασία, όταν τελικά θα φάμε (ακόμα και κανονική να είναι η ποσότητα που τρώμε), ο οργανισμός, έχοντας προσαρμοστεί να «καίει» λιγότερο και έχοντας το «άνχος» ότι δεν ξέρω πότε θα μου ξαναδώσουν ενέργεια, φροντίζει από αυτό που τρώμε, μία ποσότητα ενέργειας να την αποθηκεύσει για επόμενη φορά σε περίπτωση που την χρειαστεί. Κοινώς, την μετατρέπει σε λίπος.

Τις περισσότερες φορές βέβαια, λόγω της στέρησης που έχουμε υποστεί κατά την διάρκεια της δίαιτας, η ποσότητα που καταναλώνουμε (ειδικά από τα τρόφιμα που έχουμε στερηθεί), είναι μεγαλύτερη από αυτήν που πραγματικά χρειάζεται ο οργανισμός μας, κάτι το οποίο επίσης οδηγεί σε αύξηση του βάρους.

Παράλληλα, ό,τι υγρά προσλαμβάνει θα προσπαθήσει να τα κρατήσει (κάνει κατακράτηση), γιατί με την παραπάνω διαδικασία αποβολής των αποβλήτων της πρωτείνης έχασε πολλά υγρά και αφυδατώθηκε.

Έτσι λοιπόν μετά την δίαιτα, μόλις αρχίσουμε να τρώμε κανονικά, αρχίζουμε σιγά σιγά να παίρνουμε βάρος.

Αυτός είναι ο λόγος, που καλό είναι κάποιος να μην υποβάλλει τον εαυτό του σε ακραίες μορφές δίαιτας, προσλαμβάνοντας πολύ λίγη ενέργεια μέσα στην ημέρα και «κόβοντας» πράγματα τα οποία του αρέσουν προκειμένου να χάσει πολύ γρήγορα βάρος.

Να θυμάστε ότι όσο πιο γρήγορα χάσουμε το βάρος (όταν χάνεται με ρυθμούς που δεν είναι φυσιολογικοί για την προσαρμογή του οργανισμού), τόσο πιο γρήγορα θα το ξαναπάρουμε. Αυτό το απότομο σκαμπανέβασμα του βάρους (γιο-γιο), σταδιακά οδηγεί στο να αλλάζει την σύσταση του σώματός μας, αποκτώντας παραπάνω λίπος και χάνοντας μυϊκή μάζα. Αυτό με την σειρά του σημαίνει ότι ο βασικός μεταβολικός ρυθμός μας, που αναφέραμε παραπάνω, μειώνεται, και άρα με απλά λόγια παίρνω πιο εύκολα βάρος και χάνω πιο δύσκολα. Και σταδιακά το κατώτερο βάρος το οποίο επιτυγχάνω κάνοντας μία δίαιτα να είναι όλο και μεγαλύτερο μετά από κάθε δίαιτα.

Τέλος να μην υποτιμάμε καθόλου την ψυχολογική κούραση που περνάει κάποιος ο οποίος κάνει συνέχεια δίαιτες. Με άλλο ζήλο ξεκινάει την πρώτη φορά να κάνει δίαιτα και με άλλο ζήλο την πέμπτη φορά. Ο φαύλος κύκλος της δίαιτας που τελικά μας κάνει να επαναποκτούμε το βάρος που με τόσο κόπο χάσαμε, μας κάνει κάθε φορά που κάνουμε δίαιτα να έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας την αρνητική εμπειρία της επανάκτησης του χαμένου βάρους. Στην ουσία ξεκινάμε προκατειλημμένοι ότι τα κιλά που θα χάσουμε κατά πάσα πιθανότητα θα τα ξαναπάρουμε. Αυτό ίσως είναι και μία δικαιολογία για να είμαστε όλο και λιγότερο τυπικοί στην προσπάθεια που κάνουμε και επομένως το χαμηλότερο βάρος στο οποίο φτάνουμε να είναι όλο και υψηλότερο από την τελευταία φορά.

Μήπως τελικά λοιπόν αντί να λέμε

«πήρα αρκετά κιλά, πρέπει να κάνω δίαιτα»,

θα ήταν πιο σωστό να πούμε

«πήρα αρκετά κιλά, επειδή κάνω συχνά δίαιτα»;

Σταματήστε λοιπόν να κάνετε πράγματα για ένα χρονικό διάστημα που δεν μπορείτε να κάνετε βίωμα σας και να τα ακολουθείτε γενικά. Σταματήστε να μετράτε γραμμάρια και θερμίδες. Σταματήστε να αποφεύγετε τρόφιμα και φαγητά που σας αρέσουν πολύ. Το σημαντικό είναι να μάθετε πώς να τρώτε, αλλάζοντας την συμπεριφορά σας απέναντι στο φαγητό και αποκτώντας πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Και αυτές τις αλλαγές να τις κάνετε τρόπο ζωής!

Tags: , , , , , , ,

No comments yet.

Αφήστε μια απάντηση