Είναι το παιδί σας κακόφαγο;

 

6144729060_058ffcf4b9_zImage credit : David Goehring

Είστε από τους γονείς που ανησυχείτε ότι το παιδί σας δεν τρώει πολλά φαγητά και ότι είναι κακόφαγο;
Κάθε γεύμα είναι για εσάς μία μικρή μάχη και συνοδεύεται από μεγάλη ένταση;
Μέχρι να ωριμάσουν οι διατροφικές προτιμήσεις του παιδιού σας, λάβετε υπόψη τις παρακάτω συμβουλές.

Σεβαστείτε την όρεξη του παιδιού σας ή την έλλειψή της

Αν το παιδί σας δεν πεινάει, μην το πιέζετε να φάει. Αυτό και μόνο μπορεί να υποκινήσει ή να ενισχύσει μία διαμάχη για το φαγητό. Παράλληλα, το παιδί σας θα αρχίσει να συνδυάζει την ώρα του φαγητού με αρνητικά συναισθήματα, ένταση και εκνευρισμό.
Ομοίως, μην το δωροδοκείτε ή το πιέζετε να φάει συγκεκριμένα φαγητά ή να τελειώσει το πιάτο του, καθώς στην ουσία του μαθαίνετε να παραβλέπει τα φυσικά μηνύματα της πείνας και του κορεσμού, κάτι που θα το ακολουθεί και ως ενήλικα.
Σερβίρετε μικρές ποσότητες για μην αγχώνετε το παιδί και δώστε του την ευκαιρία αν θέλει από μόνο του να ζητήσει κι άλλο.

Προσπαθήστε να έχετε συγκεκριμένη ρουτίνα.

Προσπαθήστε να είστε συνεπείς στις ώρες που σερβίρονται τα γεύματα και τα σνακ. Αποφύγετε να δίνετε στο παιδί σας γάλα, χυμό ή λιχουδιές ανάμεσα στα γεύματα, καθώς θα του κόψουν την όρεξη για το επόμενο γεύμα. Προσπαθήστε να του δίνετε απλά νερό.

Δείξτε υπομονή με τα καινούργια τρόφιμα

Τα μικρά παιδιά, πολύ συχνά αγγίζουν ή μυρίζουν τα νέα τρόφιμα και μπορεί να βάζουν πολύ μικρές μπουκιές στο στόμα τους και μετά να τις φτύνουν. Πολλές φορές μπορεί να χρειαστεί να εκτεθεί πολλές φορές σε ένα νέο τρόφιμο, μέχρι τελικά να φάει μια μπουκιά.
Εσείς, ωστόσο, μπορείτε να ενθαρρύνετε το παιδί σας, μιλώντας του για το χρώμα, το σχήμα, την μυρωδιά και την υφή του τροφίμου και όχι για το αν έχει ωραία γεύση. Καλό θα ήταν να σερβίρετε τα νέα τρόφιμα, μαζί με άλλα αγαπημένα τρόφιμα του παιδιού.

Κάντε την διαδικασία διασκεδαστική

Σκεφτείτε ωραίους τρόπους εμφάνισης και παρουσίασης του νέου τροφίμου. Σχηματίστε με τα τρόφιμα φατσούλες, ζωάκια, σχεδιάκια, κτλ. Φροντίστε στο πιάτο να υπάρχει αρκετό χρώμα και να είναι αρκετά δελεαστικό για την περιέργεια ενός μικρού παιδιού.

Βάλτε το παιδί σας να συμμετέχει στην επιλογή, προετοιμασία και παρασκευή του φαγητού.

Πάρτε το παιδί μαζί σας στο μανάβικο και ζητήστε του να σας βοηθήσει να διαλέξετε φρούτα, λαχανικά και άλλα υγιεινά τρόφιμα. Μην αγοράζετε τίποτα που δεν θα θέλατε το παιδί σας να φάει. Στο σπίτι, ζητήστε του να σας βοηθήσει να πλύνετε τα λαχανικά, να τα κόψετε και να στρώσετε το τραπέζι.

Δώστε το καλό παράδειγμα

Μην περιμένετε το παιδί σας να φάει κάτι που δεν το τρώτε οι ίδιοι. Γιατί το παιδί σας να φάει φρούτα, εάν δεν βλέπει εσάς ποτέ να το κάνετε; Γιατί να φάει πρωινό, εάν εσείς ξεκινάτε την ημέρα σας πίνοντας καφέ; Μην ξεχνάτε ότι εσείς είστε το παράδειγμά του. Εάν εσείς τρώτε μία ποικιλία τροφίμων, είναι πιο πιθανόν να το κάνει και το παιδί σας.

Γίνετε δημιουργικοί

Προσθέστε μπρόκολο ή καρότο ή πράσινες πιπεριές στην σάλτσα για τα μακαρόνια, κόψτε στα δημητριακά του φρέσκα φρούτα σε μικρά κυβάκια, βάλτε στις σούπες και στα όσπρια καρότο και πιπεριές. Χρησιμοποιήστε την φαντασία σας και προσπαθήστε να ενισχύετε ένα φαγητό με θρεπτικά συστατικά.

Περιορίστε τους περισπασμούς

Την ώρα που τρώτε, θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι η τηλεόραση θα είναι κλειστή και ότι εκείνη την ώρα καθόμαστε στο τραπέζι και τρώμε. Είναι σημαντικό να μην αποσπάται η προσοχή του παιδιού από το φαγητό, ούτε να παίζει κάποιο παιχνίδι ενώ τρώει. Μην ξεχνάτε επίσης, ότι οι διαφημίσεις στην τηλεόραση θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν το παιδί να επιθυμήσει τροφές με πολύ ζάχαρη και μικρότερη θρεπτική αξία.

Μην δίνετε γλυκό στο παιδί ως επιβράβευση εάν φάει το φαγητό του

Με αυτόν τον τρόπο δίνετε το μήνυμα στο παιδί ότι το γλυκό είναι το καλύτερο τρόφιμο και το μόνο που θα καταφέρετε να κάνετε είναι να αυξήσετε την επιθυμία του για αυτό. Θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι το πρωί, το μεσημέρι και το βράδυ τρώμε φαγητό και το γλυκό μπορούμε να το φάμε σαν απογευματινό ή σαν δεκατιανό κάποιες μέρες.

Μην μαγειρεύετε διαφορετικό φαγητό για το παιδί

Τελευταία και ίσως πιο σημαντική από όλες τις συμβουλές είναι να μην φτιάχνετε άλλο φαγητό για εσάς και άλλο για το παιδί. Και ούτε φυσικά να φτιάχνετε μόνο τα φαγητά που ξέρετε ότι του αρέσουν. 
Με το να φτιάχνετε ξεχωριστό φαγητό για το παιδί σας, όταν απορρίπτει το κύριο φαγητό της οικογένειας, ενισχύετε και ενθαρρύνετε το παιδί σας να γίνει κακόφαγο.
Όταν έχετε ένα φαγητό που δεν του αρέσει, ζητήστε από το παιδί να μείνει στο τραπέζι, ακόμα και αν τελικά δεν φάει. Ζητήστε του μία φορά να δοκιμάσει από το φαγητό και αν δεν του αρέσει να το φτύσει. Εάν δεν θέλει, μην το ξαναπείτε, ούτε να το πιέσετε. Πείτε του ότι μπορεί να φάει ψωμί, τυρί, ελιές ή σαλάτα ή ότι άλλο έχετε φροντίσει να υπάρχει πάνω στο τραπέζι και ότι αφού τελειώσετε όλοι, μπορεί να σηκωθεί από το τραπέζι. Το να σας βλέπει εσάς να απολαμβάνετε ένα φαγητό και η συχνή έκθεση σε αυτό, κάποια στιγμή μπορεί να το κάνει να θέλει να δοκιμάσει. Επίσης είναι σημαντικό να είναι ξεκαθαρισμένο ότι το επόμενο γεύμα θα είναι το απόγευμα.

Να θυμάστε ότι οι διατροφικές συνήθειες του παιδιού σας δεν θα αλλάξουν σε μία μέρα. Αλλά με μικρά βήματα κάθε μέρα, μπορείτε να προάγεται την υγιεινή διατροφή του παιδιού σας για όλη του την ζωή.

Μετάφραση από Healthy lifestyle – children’s health, Mayo Clinic, εμπλουτισμένο με προσωπικά σχόλια.

Tags: , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Είναι το παιδί σας κακόφαγο; - Medi Διατροφή - 26/11/2014

    […] Πηγή: Λαμπρινή Μόσχου Blog […]

Αφήστε μια απάντηση